PolarPersonalTrainer
Registrace a přihlášení
do internetového deníku podporovaného modely
střední a vyšší třídy
Proč používat sporttester, chcete-li pulsmetr
Na internetu najdete dnes několik článků rozebírající stejnou otázku a vysvětlující výhody používání monitorů tepové frekvence, lidově řečeno pulsmetrů či sporttesterů.

Zjednodušeně lze říci, že pulsmetr má stejnou funkci jako otáčkoměr v automobilu. Dá se tedy předpokládat, že není vhodné držet se svých maximálních otáček po dlouhou dobu a to nám pomůže hlídat právě pulsmetr. Měření tepové frekvence nám udává míru ("velikost") zatížení našeho organismu při fyzickém zatížení.

Čím více zatěžujete tělo, tím srdce pracuje na větší obrátky. Při pohybových aktivitách je snadné dosahovat maximálních hodnot tepu, které vedou k brzké únavě, zadýchání a v krajním případě k nechuti ten či onen sport dále vykonávat.

Měření tepu není tedy jen o hlídání tepové frekvence ale je spolu s doplňujícími funkcemi silným motivačním nástrojem k dalším pohybovým aktivitám.

Monitory tepové frekvence napomáhají k rozvoji a dobré kondici srdečně cévního systému jedince a nejsou tedy výsadou vrcholového sportu jak se můžeme domnívat.

Již během prvního měření s použitím tepových limitů je čerstvý uživatel nového přístroje stále napomínán a vybízen ke zvolnění tempa. Tyto první okamžiky jsou doprovázeny myšlenkou:"vždyť se ani nezadýchám, když mám zpomalit". V závěru si však může říci, že trénink pro něj skončil v dobré náladě, bez výrazné únavy, která by se na něm podepsala následující den nebo dny další.

Vhodným nastavením tepového limitu lze trénovat výkonnost, vytrvalost, udržovat kondici, snižovat nadváhu, bezpečně posilovat srdečně cévní systém po operacích.

Kde se používají
V dnešní době jsou přístroje dle svých doplňujících funkcí vhodné pro nejširší spektrum uživatelů. Jedná se zejména o sportovce všech výkonnostních úrovní,  kardiaky rehabilitující v nižších hladinách tepové frekvence a jedince trápící nadváha.

Zanedbávanou informací pro kardiaky je fakt, že užívání spolu s kardiostimulátorem je nutné nejdříve konzultovat se svým lékařem. Zpravidla se tyto dvě zařízení neruší ale je lepší mít jistotu. Lékař, kardiak by měl z historie kardiostimulátoru poznat, zda během zkušebního měření nedocházelo k rušení hrudním pásem.
Metody měření tepové frekvence - proč hrudní pás?
Pro pulsmetry nebo sporttestery charakteristický hrudní pás, který bezdrátově přenáší naměřené hodnoty tepové frekvence do hodinek či cyklocomputeru nebo jiného zařízení. Tyto pásy jsou dnes pohodlné a nikterak nevadí v pohybu. Používají se jen v okamžiku, kdy vykonáváme fyzickou zátěž.

Proč se měří tep pomocí hrudního pásu?
Metoda měření hrudním pásem je dnes nejpřesnější a umožňuje měřit tep neustále během jakékoli pohybové aktivity s přesností EKG, tedy +/- 1tep. Umístění v oblasti srdce je nápadně podobné pro měření srdečního tepu na kardiologii a zaručuje rychlou odezvu naměřených hodnot zpracovaných v přístroji.

Pro objasnění se podívejme na jiné typy měření. Existuje měření tepu ze zápěstí, případně měření po přiložení dvou prstů na vyznačená místa přístroje. Velmi praktickým příkladem měření tepu ze zápěstí je prostý digitální zápěsťový tonometr ( lidsky tlakoměr ), který je určen pro měření tlaku a tepu v klidu. Tyto přístroje od seriózních výrobců dosahují přesnosti měření tepu s chybou 15-20%, což v klidu nepředstavuje tak výraznou odchylku. 

(Zde si neodpustím poznámku, že levné tlakoměry měří s ještě výrazně větší chybou a nebudu uvádět, kde se dají koupit za 400Kč atp. a to platí i pro sporttestery - toto tvrzení prokázal i test výrobků prováděný německou firmou nedávno, květen 2006, odprezentovanou na ČT)


Chyba je způsobena nepoužitím kontaktních elektrod pro měření tepu a měřenou vzdáleností od srdce. Nyní si všimněme, že takové měření by pro vyšší tepové frekvence bylo nevhodné, měřili bychom se s chybou až 20 tepů ( hrudní pás měří +/-1tep v celém rozsahu ).

Přístroje využívající k měření tepu přiložení prstů na vyznačená místa jsou na tom obdobně jako zápěsťové tonometry. Tep lze měřit jen v okamžiku přiložení prstů a nevíme jak jsme na tom průběžně a díky metodě a vzdálenosti od srdce je toto měření jen orientační a pro pohybové aktivity nemá význam.

 


Čerpáno ze stránek www.polar.fi a www.polarshop.cz